Искате да отслабнете? Яжте по-малко!

84505255Сравнение на 4 различни диети установява, че резултатите са близки

Изглежда, че няма голямо значение какъв тип диета избирате за да отслабнете. Това, което има значение е да ядете по-малко.
В проучване публикувано в бр. 26 през Февруари на „New England Journal of Medicine” се прави сравнение на няколко различни плана на диети. Всички те наблягат на приемане на различно количество мазнини, протеини и въглехидрати. По този начин се стигна до заключението, че всеки диетичен план, който ограничава количеството калории, които приемате ще Ви помогне да отслабнете.
„Това проучване съдържа в себе си много практично и полезно послание” казва Др. Франк Сакс, професор по предпазване от кардио-васкуларни болести в университета „Харвърд”. „Няма реално значение какъв вид е диетата Ви. Изберете тази, която Ви пасва най-добре. Трябва да се фокусирате главно над намаляването на калории. Само това е от съществено значение за да отслабнете.”
Проведени са редица емоционални и напрегнати дебати относно кой е най-добрия диетичен план. Резултатите от проучванията за диети с ниско съдържание на мазнини и високо съдържание на протеини са разнообразни. Така или иначе, никоя от тях не предоставя убедително доказателство, което да доказва че е по-ефективна от другите диети, които е изследвал Сакс.
За да се опита да отговори на въпроса „ От коя диета ще получим по-добър ресултат?” Сакс и неговият екип набират група от 811 човека със затлъстяване. Около 40% от тях са мъже от двата града – Бостън и Батон Роудж, Лос Анджелис.
По случаен избор са им назначени четири вида диети, към които да се придържат:
• С ниско съдържание на мазнини и средно съдържание на протеини. Съставена от 20% мазнини, 15% протеини и 65% въглехидрати.
• С ниско съдържание на мазнини и високо съдържание на протеини. Съставена от 40% мазнини, 15% протеини и 45% въглехидрати.
• С високо съдържание на мазнини и средно съдържание на протеини. Съставена от 40% мазнини, 15% протеини и 45% въглехидрати.
• С високо съдържание на мазнини и високо съдържание на протеини. Съставена от 40% мазнини, 25% протеини и 35% въглехидрати.

Всички участници в проучването са инструктирани да приемат не повече от 8% наситени мазнини и да се стремят да консумират поне 20гр диетични фибри на ден. Тяхната физическа активност е определена в рамките на 90 мин. за седмица.
Всеки един участник в проучването е получавал групови и индивидуални консултации по време на две годишния период на проучването. Освен това хората участвали в е трябвало да въвеждат резултатите от диетата и упражненията чрез специална компютърна програма, която предоставя необходимата за изследователите информация. Около 80%от участниците са завършили успешно програмата зададена им за осъществяване на проучването.
Шест месеца след началото на проучването, участниците във всяка група са свалили около 6кг. Две години след началото на проучването средната загуба на тегло се равнява средно на 3кг.
Здравните показатели, като кръвно налягане и ниво на холестерол също са близки между различните групи.
„Реално никоя диета не се открои като по-добра от другите” казва Сакс. Правилният начин, както той казва е ”хранете се със здравословна храна и бъдете внимателни с количеството, което консумирате”
Това съвсем не означава, че дебатите по темата са приключили. В съпътстваща статия, Мартин Катан, професор по здравословно хранене в университета в Амстердам, изтъква, че противно на очакванията съдържанието на диетите не се различава съществено. Реалната разлика в съдържанието на диетичните планове е само 1% или 2%.
Т.е. той изразява мнението, че това проучване не поставя въпроса коя диета е по-ефективна.
Освен това има още едно проучване, което сочи колко трудно е в същност да се свалят килограми и още повече да се задържат. Много често хората подложени на интензивна интервенция са склонни да възвръщат свалените килограми не дълго след като са ги загубили.
„Смъкването на килограми и задържането на постигнатите килограми може да е толкова трудно, колкото е и лечението от зависимост от наркотици.” казва Катан. „ Най-решаващото за постигането на успех в това начинание може да не е определената композиция на диетичния план. Това по-скоро зависи от предразположението и навиците на околните. Дали обществото, към което принадлежите обръща внимание на физическата дейност и упражненията, както и дали се толерира повече консумирането на вредни или здравословни храни.”